Haarlem, waar blijft die fietsambitie?

Woensdag 10 mei bespreekt de commissie Beheer een notitie van wethouder Sikkema over de stand van zaken over het fietsbeleid in Haarlem. Ongetwijfeld naar aanleiding van een (aangehouden) motie waarin de raad het college vroeg geld uit te trekken voor meer fietsroutes.

Drie jaar geleden kwam wethouder Sikkema ook al met een lijstje van de stand van zaken fietsbeleid. Daaruit bleek onvoldoende ambitie. De collegefracties D66, PvdA, GroenLinks en CDA kondigden daarop aan met een eigen fietsvisie te komen. Daarop is het nog wachten.

De wethouder komt nu weer met een lijstje waaruit moet blijken dat er veel is gedaan voor de fiets. Zij voert zelfs wegwerkzaamheden op die geen verbetering opleveren voor de fiets(veiligheid), bijvoorbeeld Jan Gijzenkade, Velserstraat, Bernadottelaan, IJdijk Spaarndam, Churchilllaan. En wat is er nu ‘mooi’ aan een fietsdepot in Cruquius?

Wie wordt er gepest?

De Fietsersbond begrijpt niet dat het college geen hogere ambitie heeft voor de fiets, immers de fiets heeft de toekomst. Volgens de Telegraaf van 6 mei is in alle steden in Nederland met GroenLinks in het college ‘autootje pesten’ de praktijk. Haarlem bereidt zich voor 800 miljoen voor een autotunnel te sparen en fietser(tje)s worden gepest door overijverige handhaving: uit de overvolle fietsflat worden fietsen die (niet hinderlijk) naast een rek staan weggesleept naar Cruquius. Op het Kenaupark worden fietspaden opgeheven en hebben fietsers geen voorrang meer op afslaand autoverkeer. Op de Stephensonstraat wordt van een 30 km weg een 50 km weg gemaakt met dwarsgeparkeerde auto’s. Dat is de praktijk in Haarlem.

LEES VERDER Bijlage Persbericht

pdf ⋅ 184 KB

2017-05-10-Persbericht-Haarlems-fietsbeleid

Woensdag 10 mei bespreekt de Haarlemse cie Beheer over notitie Wethouder Sikkema over stand van zaken fietsbeleid

Download