Parkeervisie Gemeente Haarlem 02-2012

Net als elke grote stad heeft ook de binnenstad van Haarlem te kampen met parkeerproblemen, zowel voor auto’s als fietsen.

De Gemeente Haarlem gaat in haar parkeernota voor het voller krijgen van de Haarlemse parkeergarages. Het op straat parkeren van auto’s moet worden teruggedrongen en zal voornamelijk voor bewoners van de binnenstad bestemd moeten zijn.  Ook wil de gemeente de chaos van kris-kras geparkeerde fietsen en de problematiek van weesfietsen aanpakken. Geen fietsen meer op het Stationsplein en in de winkelstraten in de binnenstad? De Fietsersbond wacht het debat over de parkeernota met spanning af.

Wij zijn niet blij met de communicatie in de zin van ‘aanpak chaos’. Want dat is de verkeerde boodschap. Er is te weinig fietsparkeergelegenheid. Daar moet iets aangedaan worden. Er zal geinvesteerd moeten worden in fietsparkeergarages, net zoals er geinvesteerd is in autoparkeergarages. Er moeten allereerst voldoende plekken zijn voordat gehandhaafd kan worden. Want: Er zijn in Nederland 18 miljoen fietsen. 13,5 miljoen inwoners van 4 jaar en ouder (84%) bezit een fiets. Gemiddeld 1,3 fietsen per fietsbezitter. Op basis van deze gegevens moet Haarlem zo’n 170.000 fietsen rijk zijn. Dit vraagt om fietsparkeerbeleid! Niet alleen bij de woning, maar vooral ook bij veel bezochte bestemmingen. Het parkeren van de auto in de openbare ruimte wordt als ‘normaal’ gezien, of zelfs ‘een recht’. De gemeente legt parkeerplaatsen aan en onderhoudt deze. Niets is gratis; de gemeente betaalt de kosten van gratis parkeren in de woonwijken. Voor het parkeren van de fiets is dit niet vanzelfsprekend. Veelal zorgen burgers voor de stalling van hun fiets in eigen huis of tuin. Goede fietsparkeervoorzieningen bij bestemmingen mogen dan ook gratis zijn vinden wij, ook vanwege gewenst gedrag (de bijdrage aan duurzame bereikbaarheid) en de aanpak van fietsendiefstal. Overigens: fietsen stallen levert bijna niks op, en is dus nooit economisch exploiteerbaar. (Zelfs op autoparkeren maakt Haarlem grote verliezen). In de parkeervisie schrijft de gemeente dat er momenteel 3700 fietsparkeerplaatsen zijn in de binnenstad. Maar om aan de huidige vraag te voldoen zijn er 9450 nodig!

Ondernemersvereniging MKB doet een klemmend beroep op de gemeente om vaart te maken met het aanpakken van de overlast van geparkeerde fietsen in de binnenstad. “Juist omdat de fietser zo belangrijk voor ons is.” Volgens het MKB is de fietsers wat betreft bestedingen inmiddels belangrijker dan de automobilist. Ook daarom zijn goede voorzieningen belangrijk, zo stelt de vereniging in Haarlems Dagblad. Er moeten betere stallingsvoorzieningen komen en beter gehandhaafd.

Het lijkt er op dat de diverse belangenbehartigers de messen. Een overzicht van een aantal krantenartikelen over de nota van de Gemeente.

 

In Rotterdam houden de fietsers zich keurig aan de voorschriften van de gemeente. De rechterfoto is er het bewijs van: alle fietsen keurig binnen de witte lijnen in de daarvoor bestemde fietsenrekken. Misschien helpt de waarschuwing die ernaast staat ook?

Zal dit ook het toekomstige beeld zijn in de binnenstad van Haarlem? 

Parkeervisie oa aanpak fietsenchaos

Commissie over visie beheer

Winkeliers over fietsparkeerprobleem Grote Houtstraat

2012-05-08_hd_-_vvd_campagne_tegen_betaald_parkeren_in_hele_stad.pdf

Categorieën

Geef een reactie