Omslag in het denken over verkeersveiligheid?

Greenpaper Wegcategorisering Fiets

Rapport in opdracht van ROV Fryslan

Walraad Verkeersadvisering adviseert overheden over verkeersveiligheid. In een advies aan de provincie Friesland komt dit bureau tot een opmerkelijk advies dat aansluit bij de actie van de Fietsersbond: 30 is het nieuwe 50. Bedoeld wordt dat 30 km per uur voor gemotoriseerd verkeer de norm wordt en dat 50 km de uitzondering wordt. Zij bepleit een andere wegcategorisering, eentje die aansluit bij deze tijd, waarin het fietsverkeer sterk is toegenomen en de onveiligheid is gegroeid:

Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 11% toegenomen; het aantal slachtoffers onder fietsers is inmiddels groter dan onder automobilisten. Het adviesbureau verwacht met deze bijdrage de verkeersveiligheid te verbeteren, in het bijzonder die van de fietsers.

Walraad wil de volgende 7 onderwerpen aanpakken:

  1. voorwaarden scheppen om 30 km per uur de norm te maken binnen bebouwde kom;
  2. ernstige botsingen tussen snelverkeer en fiets terugdringen en de ernst terugdringen;
  3. enkelzijdige fietsongevallen terugdringen en de ernst terugdringen;
  4. veilige plekken binnen verblijfsgebieden creëren om kinderen veilig te laten leren fietsen (zoals schoolomgevingen) en ouderen mobiel te houden (zoals winkelcentra);
  5. toenemende diversiteit aan voertuigen op een veilige manier faciliteren;
  6. de beleving van verkeersveiligheid adequaat maken – objectieve en subjectieve verkeersveiligheid;
  7. de beleving van fietsen verbeteren en daarmee een bijdrage leveren aan betere gezondheid.

Wegcategorisering

Wij onderscheiden binnen de bebouwde kom 3 soorten wegen:

  1. Woonerf (maximaal. snelheid 15 km)
  2. Erftoegangsweg (ETW: een woonstraat) met een maximale snelheid van 30 km: de verblijfsfunctie staat centraal
  3. Gebiedsontsluitingsweg (GOW) waar maximaal 50 km gereden mag worden: de verkeersfunctie staat centraal.

Veel straten hebben kenmerken van zowel een ETW als een GOW. Zo ontstaan grijze wegen. Grijze wegen zijn wegen die zowel een duidelijke verkeersfunctie als een verblijfsfunctie hebben, waardoor  het dus moeilijk is om voor één van beide te kiezen. Tevens is het vaak moeilijk om ze conform de ‘Duurzaam Veilig- richtlijnen’ in te richten. Als je kiest voor 50 km ontbreekt vaak de ruimte, als je kiest voor 30 km is het vaak niet mogelijk om de snelheid voldoende te remmen.

De beleving van de fiets en van snelverkeer kent nu een mismatch. Voor de fietser is 30 km echt al behoorlijk hard, zeker voor kinderen en ouderen. Voor de fietser is verblijven eerder iets wat rond de 15 km per uur speelt. Tegelijkertijd is 30 km voor snelverkeer echt heel langzaam.

Walraad bepleit een andere indeling, die uitgaat van de fietser en tot doel heeft de verkeersveiligheid van de fietser te vergroten. Er worden 4 wegcategorieën onderscheiden:

  1. Bestemmingsplaats (0-15 km) – alle bestuurders zijn te gast, bestemd voor kinderen en ouderen;
  2. Erftoegangswegen (15-30 km) – snelverkeer is te gast;
  3. Gebiedsontsluitingswegen – te onderscheiden in 2 varianten:
    GOW-A: 50 km bij veel autoverkeer, met fietspad, en met veilige 30 km-kruispunten  GOW-B: 30 km bij veel autoverkeer en veel fietsverkeer op fietsstroken
  4. Stroomwegen (50+ km) auto(snel)weg, gesloten voor langzaam verkeer.

De GOW-B vervangt de huidige grijze wegen waar nu nog 50 km mag worden gereden. Op deze wijze wordt de grijze weg een witte weg. In Haarlem kennen we deze witte wegen onder de naam ’30 km met bus’. Voorbeelden zijn:
P.C. Boutenslaan, Plesmanlaan, Steenbokstraat, Meteorenstraat, Teding van Berkhoutstraat, Nagtzaamstraat. Deze wegen zijn alle recent heringericht met asfaltverharding ten behoeve van de bussen en 2-3-2 profiel (wegbreedte is dan in totaal 7 meter). Zie bijvoorbeeld onderstaande foto van de Teding van Berkhoutstraat.

Geïnteresseerd? Hier kunt u de integrale versie downloaden.

 

pdf ⋅ 206 KB

ALG-De witte weg – green-paper-wegcategorisering RR

Download

Categorieën