Problemen bij de pont over het Noordzeekanaal in verband met coronadrukte

“Te druk op pont => andere route nemen”, was het advies. Maar welke route?

Zonder de sluisroute is er GEEN ALTERNATIEF voor de fietsende scholieren, werknemers van Tata Steel en forensen. Daarom eist Fietsersbond Velsen een goede doorfietsroute.

Fietsersbond Velsen  wil een extra pont over het Noordzeekanaal. Ook is het nodig dat de pont vaker vaart om in de anderhalvemetersamenleving toch te kunnen fietsen.

De Haarlemmermeerse burgemeester (=Veiligheidsregio) heeft (veel te laat moment) wel fietsers gemaand niet de pont te gebruiken, maar heeft het niet over een extra pont. Dat zou toch een logische stap zijn. Veel fietsers wisten niet dat de pont werd afgeraden. Dat advies had minstens een week eerder moeten worden afgegeven.

Ondertussen zijn er wel hekken en strepen aangebracht.

De Veiligheidsregio Kennemerland meldde dat het zowel bij de pont in IJmuiden als die bij Buitenhuizen over het Noordzeekanaal het afgelopen zondag zo druk was met verkeer dat er maatregelen zijn getroffen die ook voor Koningsdag golden.

Er zijn dranghekken geplaatst en verkeersregelaars zorgden ervoor dat het verkeer op beide ponten gedoseerd werd toegelaten. De veiligheidsregio roept op om geen gebruik te maken van de ponten. Verwacht mag worden dat de wachttijden bij de ponten flink zullen oplopen als de drukte toeneemt. 

Ook laat de veiligheidsregio weten dat streng zal worden gehandhaafd als publiek zich niet aan de anderhalve meter afstand houdt.

De pont bij Buitenhuizen tussen Assendelft en Spaarndam moest afgelopen zondag vanwege de drukte al enige tijd worden afgesloten. Ook bij de pont tussen Velsen-Noord en Velsen-Zuid was het druk. Recreatieve fietsers en motorrijders werden opgeroepen om een andere route te kiezen.

Categorieën