Direct naar inhoud
Regio Haarlem

Themadag 15-5-2022: 30 is (of wordt) het nieuwe 50

30km/u-normHet wordt veiliger rijden en prettiger toeven op vele wegen binnen de bebouwde kom! Het wachten is nog op het moment dat je ziet, als je Nederland binnen rijdt en vervolgens op het bord dat de maximum snelheden aangeeft, dat de maximum snelheid 30 km/u is binnen de bebouwde kom.

De beleidsadviseur ruimte & mobiliteit van de Fietsersbond, Ross Goorden, ziet het positief in. Eindelijk, verzuchtte Jaap Moerman van de lokale afdeling Haarlem; we wachten er al meer dan 20 jaar op!

Op een zonnige en zomerse zondag halverwege de maand mei hebben 30 (hoe symbolisch) leden van de Regio Haarlem het verleidelijke terras links laten liggen om deel te kunnen nemen aan de themabijeenkomst van de Regio Haarlem van de Fietsersbond. Deze middag was georganiseerd door de Coördinatiegroep van de regio (C-groep: René, Gert, Ad, Kees) mede omdat de in januari geplande jaarvergadering wederom niet door kon gaan vanwege de corona-omstandigheden en de beperkingen om elkaar te kunnen ontmoeten.

René trapt af, heet iedereen welkom en geeft aan dat hij blij is dat zo veel leden gehoor hebben gegeven aan de uitnodiging. Elkaar weer ontmoeten en spreken, dat hebben we enorm gemist! De C-groep heeft gekozen voor een programma bestaande uit een presentatie, discussie met en vragen van de leden en vervolgens een aangeklede borrel. De aanwezige leden zijn afkomstig uit de gemeenten Bloemendaal, Haarlem, Heemstede, Hillegom, Velsen en Zandvoort.

Ross start de inleiding door toe te lichten dat voor de Fietsersbond de STOP-volgorde (stappen, trappen, openbaar vervoer, particulier vervoer) en de fietsfamilie de basis vormt. De fiets is een effectief middel voor de VN-duurzaamheidsagenda. De Fietsersbond wil dat alle straten binnen de kom een limiet krijgen van 30 km/u. Alleen als er een duurzaam veilige inrichting is, kan 50 km/u. Dit beleid gaat zorgen voor veiligheid, meer fietsers en een fijnere stad. Hierbij is een krapper profiel voor de auto acceptabel, waardoor er meer ruimte over blijft voor bijvoorbeeld vergroening.

Een bijzonder moment was november 2020:
SP en GL dienden een motie in (kamerstuk 29398, nummer 862) die werd aangenomen. De kern van het voorstel is dat binnen de bebouwde kom 30 km/u het uitgangspunt wordt.

Het CROW heeft een afweegkader ontwikkeld voor de wegbeheerder. In Haarlem heeft het college beslist dat er als eerste stap 51 wegen naar 30 km/u gaan. In Heemstede is 30 km/u de norm geworden (wordt geleidelijk in 10 jaar gerealiseerd).
Punt van aandacht is de hybride variant ‘GOW 30’ (Gebiedsontsluitingsweg); deze variant is voor diverse wegbeheerders ‘spannend’. D66 heeft onlangs in de Tweede Kamer de minister gemaand meer haast maken en te kijken naar wettelijke normen, dus ook voor het aanpassen van wettelijke normen in de Wegenverkeerswet.
Juist met de 30 km/u-limiet is het goed mogelijk om de rijweg te combineren met aparte fietspaden. Hierdoor kan op het fietspad rustiger gefietst worden en de ‘haastige fietser’ kan dan op de rijbaan verder zoeven. Dit kan dan veilig omdat er een klein snelheidsverschil is met gemotoriseerd verkeer.

De Fietsersbond heeft al een aanzet gemaakt voor een landelijke richtlijn GOW30: asfaltstroken à la fietsstraat, wegbeeld wisselend, eventueel remmers, voorrangskruispunten, zebra’s maken hier deel van uit.

Na de presentatie branden de vragen van de aanwezige deelnemers los.
Een selectie van de vragen en antwoorden vindt u hieronder:

Wat zijn andere vraagstukken?

Kees Joustra

Extra informatie via de site van de Fietsersbond:
30 is het nieuwe 50 – VrijwilligersNet (fietsersbond.nl
30 km als nieuwe norm – Site Fietsersbond
liever 30 en meer ruimte voor de fiets

Voor wie nog meer wil weten, kan kijken naar het YouTube-filmpje:
De oplossing voor de GOW30