Leidsevaart

Onderstaand bericht is overgenomen uit het Haarlems Dagblad van 09 januari 2022 en aangevuld door de afdeling Haarlem van de Fietsersbond. 

Petitie om hekken langs de Leidsevaart te bepleiten werd dit weekeinde binnen de kortste keren duizenden keren ondertekend. Het gaat om het stuk langs de vaart waar de 17-jarige Sam afgelopen week te water raakte en verdronk. De Fietsersbond weet niet of een hek de enige oplossing is.

„Dit had natuurlijk nooit mogen gebeuren, zeker niet nadat een aantal mensen jaren geleden al aan de bel heeft getrokken over de onveilige lage afzetting langs de Leidsevaart. Wat er met Sam is gebeurd is vreselijk en zoiets mag nooit meer gebeuren”, stelt initiatiefnemer Ruud Baetens uit Haarlem.Teken deze petitie om de Leidsevaart veiliger te maken zodat de gemeente Haarlem nu niet weer wegkijkt.”

Doel van de petitie is 7500 digitale handtekeningen te krijgen. Dat aantal was zondag rond het middaguur al bereikt.

Tussen het fietspad van de Leidsevaart en het water is nu een lage afscheiding waar Sam mogelijk met fiets en al overheen is gevallen.

Eng
Diverse lezers hebben deze krant benaderd om op het gevaar van de lage afscheiding te wijzen. Zo zegt Bon Uijting: „Ter plaatse is een smal fietspad met veel te lage reling in een knik. Ik ben daar zelf ook bijna eens overheen gegaan. Ter plaatse is de kade ook heel hoog en geen veiligheidsladder vindbaar in het donker.”

Antoinette Dijt: „Ik fiets bijna dagelijks over het verhoogde fietspad naast de Leidsevaart de stad in en ik blijf het een eng fietspad vinden en veel mensen van mijn leeftijd (70+) beamen dat. Het lage kademuurtje waar je als fietser overheen kan duikelen, de hoge rand met de rijbaan waar je vanaf kan raken, de smalle stukken waar je toch door brommers, bakfietsen en groepjes scholieren gepasseerd wordt, ik fiets er liever niet.”

,,Regelmatig fiets ik over het fietspad. Ik ervaar dan altijd een enigszins onveilig gevoel omdat de afscheiding tussen pad en water niet hoger is dan een halve meter’’, zegt Martijn Muijser. ,,Soms ben ik al fietsend bewust/onbewust aan het uitkijken naar plekken waar je op de kant zou kunnen klimmen als je in het water zou terecht komen.’’

,,Na dit tragische ongeval is er alle reden om de huidige afscheiding veiliger te maken en te vervangen door een die zo hoog is dat je als fietser er bij een verkeerde beweging door wordt tegengehouden in plaats van er overheen te kieperen’’, aldus Muijser.

Fietsersbond
De Fietsersbond Regio Haarlem weet niet of een hoge afscheiding wel een oplossing is. ,,Als er een hek tot borsthoogte wordt neergezet is de reactie van fietsers om daar een halve meter vandaan te fietsen omdat je er anders tegenaan komt’’, zegt René Rood, ,,en het fietspad is al smal.’’

Hij wijst er op dat het fietspad ’objectief verkeerskundig’ niet onveilig is. ,,Subjectief is er wel iets mee aan de hand: hoe beleef je de situatie ter plaatse. Het voelt ongemakkelijk en niet veilig, dat heb ik zelf ook als ik daar fiets’’, aldus Rood. ,,Wij klagen niet elk jaar bij de gemeente over de Leidsevaart, omdat er nooit eerder iets is voorgevallen.’’

Het fietspad is zoals dat heet ’niet vergevingsgezind’. ,,Dat betekent dat een menselijke fout niet wordt gecorrigeerd. Dat is aan de andere kant van de weg ook zo met hoge stoepranden. Als je daar valt, lig je meteen op het wegdek waar auto’s en bussen rijden. Wij pleiten altijd voor schuine stoepranden: als je dan per ongeluk op de rijbaan komt, kun je dat corrigeren. Bij aanleg van fietspaden kun je altijd letten op wat de mogelijkheden zijn bij menselijke fouten.’’

Een borstwering aan de waterkant kan weliswaar het gevoel van onveiligheid misschien wegnemen, maar omdat dan een deel van het smalle pad niet wordt gebruikt levert dat weer andere risico’s op voor fietsers onderling. ,,De route wordt veel gebruikt door scholieren. Als die al fietsend met sturen in elkaar komen te zitten val je makkelijk’’, realiseert Rood zich.

Een lange termijnoplossing ziet hij wel. ,,De ruimte langs de Leidsevaart is beperkt. Als er dan geen ruimte is voor voetgangers, fietsers, auto’s en parkeren kun je keuzes maken. Als je de parkeervakken weghaalt is er meer ruimte en kan de situatie voor voetgangers en fietsers worden verbeterd.’

Naschrift Fietsersbond Afdeling Haarlem:

“Tragisch ongeval: Sam 17 jaar verdronken in de Leidsevaart”, kopte het Haarlems Dagblad op 9 januari bij de verdrinkingsdood van de 17-jarige Sam Hooftman.
Een tragisch ongeval dat direct tot veel commotie en emotie heeft geleid. Wij wensen de ouders, familie en vrienden van Sam veel sterkte bij het verwerken van hun verlies.

Dit weekend ontvingen wij heel wat mails met de vraag iets te doen aan het onveilige fietspad. Daarom hebben wij hebben in het weekend al contact opgenomen met de gemeente om te overleggen over verbeteringsmogelijkheden. In het verleden hebben wij meermaals met de gemeente Haarlem contact gehad (bij de aanleg van dit fietspad en ook later), omdat ook wij vinden dat de veiligheid van fietsers beter moet worden gewaarborgd. Het fietspad is weliswaar naar verkeerskundige maatstaven veilig, maar door de uitvoering voelen veel fietsers zich onveilig. Het is smal (op sommige plaatsen zelfs erg smal), ligt vlak langs het water, ligt hoog ten opzichte van de weg ernaast en door wegwerkzaamheden die in de loop van de tijd hebben plaatsgevonden, heeft het fietspad aan kwaliteit ingeboet. Wellicht is verbreding en asfaltering van het fietspad een oplossing, net als een railing in bajonetvorm richting het water. Dat geeft geen ruimteverlies op het fietspad.